You are here
1976 r. Powstanie pierwszej kontrowersyjnej gry komputerowej Bez kategorii 

1976 r. Powstanie pierwszej kontrowersyjnej gry komputerowej

Oficjalnie uważa się, że w latach 70-tych pojawiła się pierwsza, a potem zaczęły pojawiać się kolejne kontrowersyjne gry komputerowe. Gra wideo „Death Race” wydana w 1976 r. przez Exidy, była pierwszą grą zasługującą na to miano, jaką oficjalnie ogłoszono.

Death Race

Pomimo, że zabroniono jej rozpowszechniania, to przez wielu graczy nigdy nie zostanie zapomniana. Swoje wzorce czerpała z produkcji Holywood pod tytułem „Death Race 2000” ze Sylvestrem Stallone i Davidem Carradinem. Plakaty filmowe głosiły: w 2000 roku prowadzenie samochodu, w wyniku którego przejeżdża się ludzi nie będzie już mitem. Stanie się atrakcją narodową. Grę komputerową stworzono według tego samego pomysłu. Jej celem nadrzędnym było zdobywanie dobrego wyniku punktowego za potrącanie w ciągu wyznaczonego czasu jak największej ilości Gremlinów. Jeżeli ofiara została trafiona, pojawiał się krzyż oznaczający przejechanie po niej i śmierć.

Pojazd można było zawrócić, by dobić nieszczęśnika, jeśli udało mu się przeżyć za pierwszym razem. Gra „Death Race” mimo swej, jak na dzisiejsze czasy, prymitywnej grafiki, niskiej rozdzielczości i braku kolorów była bardzo mocno potępiana przez krytykę i niektóre kręgi społeczne, że niebawem po jej wydaniu, firma Exidy zdecydowała się wycofać ją ze sklepowych półek. Oficjalnie mówi się o pięciuset egzemplarzach sprzedanej gry arcade. Kilkanaście przetrwało nawet do lat osiemdziesiątych. W trakcie publikowania niniejszego artykułu na frazę tytułową gry, eBay pokazał ponad sto różnych wersji filmu dvd oraz nieoczekiwanie dwie oferty gry, w aktualnym interfejsie na obecne systemy operacyjne. Ich cena sięgała 148 $ przy pięciu dniach do zakończenia aukcji. death race Jeśli chodzi o maszynę arcade z „Death Race”, to według jej wydawcy Pete Kaufmanna krytykę najbardziej bulwersowało ledwie słyszalne aczkolwiek intrygujące „ahhhk”, kiedy jakaś wirtualna osoba była trafiana przez auto. Jak głosi pewna historia, firma wydawnicza Exide zamierzała sprzedać ponad tysiąc maszyn arcade z grą. Kiedy jednak zaczęły wychodzić na scenę publiczną pierwsze kontrowersje, plany ambitnego wydawcy co do ilości produkcji wzrosły nawet do około dziesięciu tysięcy. Słuszne jest powiedzenie, że zła krytyka połączone z dużym rozgłosem mogą uczynić cuda, jeśli chodzi o sprzedaż. Przejeżdżanie ludzi było pierwszym zamierzeniem twórców gry.

Na początku wcale nie miało chodzić o żadne Gremliny. Brad King i John Borrland, programiści i pomysłodawcy gry wyjaśnili jednak, że Gremliny miały być potrącane jedynie w początkowej jej wersji. Nie mogli się również nadziwić z wywołania tak wielkiego szumu wokół „Death Race”. Byli tym faktem w pewnym stopniu nawet usatysfakcjonowani. W tamtych czasach powstał godzinny program telewizyjny o psychice graczy wideo, którego wyświetlenie było podyktowane wyłącznie powstaniem kontrowersyjnej pozycji na rynku. Artykuły na te tematy i sam temat „Death Race” publikowane były w Nationale Enquirer i wielu innych poczytnych gazetach. Zjawisko krytycyzmu brutalnych gier komputerowych było kontynuowane, aż osiągnęło niebotyczne rozmiary w latach dziewięćdziesiątych wraz z ukazaniem się gry „Mortal Kombat”. Wraz z nim, kontrowersyjne gry sprzedawane były w ogromnych ilościach, pomimo licznych sprzeciwów społecznych, a nawet zakazów wydawania w niektórych krajach. 

Related posts

Leave a Comment